You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

זמן ההמתנה המשוער הוא 1,000 דקות

Development
14
byPortal Business Development

איך לקצר (תחושה של) משך זמן המתנה? מה "החסרון במקדם בטחון"? ומה הקשר בין רמזורים, שדות תעופה ומקבצי פרסומות?
על ההשפעה השלילית של חוסר וודאות על חווית הלקוח ואיך לנטרל אותה.

מי לא מכיר

מתקשרים למוקד שירות לקוחות, מקישים מספר זהות ואחר כך סולמית, שוב מספר זהות ובעצם כוכבית, בוחרים 1 לעברית, 4 כדי לעבור לנציג (במקרה הטוב) ואז זה מגיע – הכרזה שגורמת להחסיר פעימה – זמן ההמתנה המשוער הוא...
אם התמזל מזלכם, תשמעו ספרה ואחריה דקות. במקרה הפחות טוב, תקבלו חדשה מרעישה ש"זמן ההמתנה ארוך מהרגיל".
מה הטעם בזה? לא קשה להבין.
ברגע שאני יודע כמה זמן אני צפוי להמתין, הייאוש נעשה יותר נח – הידיעה כמה זמן המתנה מצפה לי, מאפשרת לי לקבל החלטה אם להמשיך את השיחה ומה לעשות בינתיים.
מאותה סיבה, אנחנו מצפים שטכנאי שאמור להגיע, ייתן לנו טווח הגעה מדויק. "אני אהיה אצלכם בין 10 בבוקר ליום חמישי" ללא ממש עוזר לתכנן את הלו"ז.
אבל, זה לא הסיפור. לפחות לא כולו.

מה אני אמור לעשות עם הנתון הזה?

במהלך מקבץ פרסומות בערוץ 2, אפשר לראות טיימר שסופר את הדקות והשניות שנותרו למקבץ.
האם מישהו שם דואג שנוכל ללכת לשירותים בנינוחות בלי לחשוש שהמהדורה תמשיך בלעדינו? לא בדיוק.
ברמזורים (פחות נפוץ בישראל, אבל קיים ברחבי העולם) נוהגים להתקין טיימר שמונה את הזמן שנותר להמתין עד שיתחלף לירוק. האם מישהו במשרד התחבורה מעדכן אותנו כדי שנדע כמה זמן יש לנו כדי להתעסק בטלפון. התשובה גם כאן היא לא.
בשדה התעופה בברצלונה, שעון גדול מציג את הזמן ההמתנה הממוצע לצ'ק אין. נתון שאין מה לעשות איתו.
זהו, שכן.

אין שמחה כהתרת הספקות

זה קבעו חז"ל.
למילה ספק עצמה יש בד"כ קונוטציה שלילית. מה שמוטל בספק, אינו יציב ולא ניתן לסמוך עליו.
באופן כללי, לחוסר וודאות יש השפעה שלילית על מי שחווה אותו.
טיימרים על רמזורים, בתור בשדה התעופה ובמקומות רבים נוספים, נועדו לשפר את חווית ההמתנה ולהפוך אותה לנינוחה יותר (או נוראית פחות) באמצעות סילוק הספק לגבי משך ההמתנה.
לא משך הזמן הוא העניין. עצם הידיעה משחררת את העיסוק בשיעור משך ההמתנה הצפוי וכבר בכך, תורמת לתחושה טובה יותר.
וזה אפילו לא הסוף: אנשים חווים משכי המתנה זהים בצורה שונה במקרים שבהם יש להם ידיעה לגבי ההמתנה הצפויה לגבי מצבים שבהם אינם יודעים כמה זמן הם צפויים להמתין.
כלומר, אדם שנדרש להמתין חצי שעה כשהוא אינו יודע כמה זמן הוא צפוי להמתין חווה את ההמתנה כארוכה יותר לעומת מצב שבו היה ידוע לו מראש כי הוא צפוי להמתין.
ביטוי לתופעה הזו מוכר לנו מנסיעות שבהן הדרך חזרה מרגישה קצרה יותר.

איזו אמת עדיפה?

עכשיו כשברור שעצם הצגת משך המתנה, כלשהו, כבר עושה טוב, צריך להזכיר שההמתנה היא "המתנה צפויה" ומה שאנחנו מספקים זה למעשה תחזית.
תחזיות, כמו הרבה דברים בחיים, מתחלקות ל 3: ריאלית, אופטימית או פסימית.

תחזית אופטימית
תחומים מסוימים נוטים לנקוט בגישה האופטימית תמוך מחשבה (מוטעית) שהאסטרטגיה הכרחית לשמר לקוחות.
בעל מקצוע או חברה מתחייבים לעמוד בלוח זמנים לא ריאלי כדי לא לאבד את הלקוח.
מוקדי שירות ומכירה עלולים להציג זמני מעני קצרים מהצפוי במטרה למנוע מלקוחות לחוות ייאוש ולנטוש את השיחה.
גישה של תחזית אופטימית היא גישה נפסדת. היא מבוססת על יצירת ציפייה אצל הלקוח, ציפייה שמטבע הדברים לא צפויה להתממש – מתכון בטוח ללקוח מאוכזב במקרה הטוב (ולפעמים גם כועס) וערעור המהימנות של העסק לפעמים לבוא.
תחזית שמרנית / פסימית
יודעי דבר אומרים שפסימי זה אופטימי עם נסיון.
תחזית המתנה פסימית ננקטת לפעמים ע"י עסקים כ"מקדם בטחון" ומתוך הנחה ש"במקרה הרע, נעמוד בזמנים, במקרה הטוב הלקוח יופתע לטובה".
ובכן, לא.
תחזית פסימית עלולה להניא לקוח מלהחליט להמשיך בתהליך. בין אם מדובר בהמתנה למענה של נציג ובין אם מדובר בהזמנה של רכב חדש. קבלת החלטות שבהן משך הזמן בא בחשבון, (כמעט) תמיד, משך זמן קצר עדיף על ארוך.
עוד משפט שאימצי איפשהו בדרך הוא ש"להקדים לפגישה זו חוצפה בדיוק כמו לאחר אליה". אנשים מסתמכים על זמנים ומידע ומתכננים תכנית לפיהם.
כשפיצרייה מודיעה שיש היום לחץ והמשלוח יגיע תוך שעה, לפעמים, הגעה לפני הזמן עלולה דווקא לא להתקבל בברכה, לדוגמא כשהלקוח הניח שיש לו מספיק זמן להוריד את הכלב לטיול וכשהשליח מגיע, הוא לא נמצא בבית.
ומה לגבי אותם מקרים כמו בשדה התעופה שבהם הלקוח "שבוי" ומשך הזמן לא משפיע על קבלת החלטה?
לתחזית פסימית מדי יש חסרונות נוספים שמשפיעים גם על מצבים כאלה.
תחזית פסימית – גם אם היא "מוכית" בסופו של דבר – מייצרת רושם של ארגון או עסק שלא מקצה משאבים מספיקים למתן שירות הולם ועלולה להביא לקוח מלהחליט שלא להשתמש בשירותים של העסק בעתיד.
תחזית ריאלית
אין הרבה מה לומר. כמו תמיד, האמת מנצחת.
תחזית ריאלית מספקת את הערך המרכזי שמספקת התחזית לכשעצמה ובו בזמן יוצרת רושם של דיוק.
דיוק היא תכונה מרשימה שמתקשרת אצל אנשים לתכונות כמו מקצועיות ואחריות ויוצרת תחושה שדברים מנוהלים בקפידה ושיש מישהו שאפשר לסמוך עליו. בקיצור, כל מה שאנחנו רוצים שיחשבו על העסק שלנו.

לסיכום

1. ספקו ללקוח מידע מסיר ספקות, זה יעשה אותו שמח.
2. בכל מה שנוגע לתחזיות: האמת תמיד עדיפה.
3. ספקו תחזית ריאלית
הפרויקט מתעכב? עדכנו אותו על כך מייד ברגע שנודע לכם.זמן ההמתנה ארוך מהרגיל? ציינו זאת כבר בתחילת השיחה.
היו מקצוענים ומדויקים והשאירו בידיו את ההחלטה אם הוא ממתין או מתקשר אחר כך.

3 תגובות

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Donec velit neque, auctor sit amet aliquam vel, ullamcorper sit amet ligula. Donec sollicitudin molestie malesuada. Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat.

Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur non nulla sit amet nisl tempus convallis quis ac lectus. Curabitur non nulla sit amet nisl tempus convallis quis ac lectus.

Add Your Comment