You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

מה היא בדיוק מערכת ניהול?

Development
14
byPortal Business Development

למערכות ניהול יש אינסוף שימושים בכל היבט אפשרי בעסק ומספר דומה של מטרות שלשמן הן משמשות. לכל המטרות ולכל השימושים יש מכנה משותף: האופן שבו תורמת מערכת הניהול לאותו שימוש או מטרה שלשמה תוכננה. מלאכת (יש שיאמרו אמנות) הניהול, היא יותר מהכל, מלאכת (או אומנות) קבלת החלטות. ומשכך, מערכת ניהול, גם היא, יותר מכל דבר אחר, היא מערכת ל(תמיכה ב) קבלת החלטות.

כולם מנהלים

כל אחד מאיתנו מנהל את חייו האישיים באמצעות הבחירות וההחלטות שהוא מקבל מדי יום ומדי רגע.

מצפים (או מקווים) לטוב

כשאנחנו מקבלים החלטות, אנחנו שואפים לכך שיובילו אותנו לתוצאה מסוימת. כשאנחנו מקבלים החלטה מבוססות על מידע מהימן, אנחנו מצפים ברמת וודאות מסוימת לתוצאה מסוימת. כאשר החלטה שקבלנו מבוססת על מידע חלקי ואנחנו נעזרים באינטואיציה, יש סבירות גבוהה יותר שלא נגיע לתוצאה המיוחלת. וכשאין מידע בכלל, קבלת ההחלטות שלנו היא ניחוש. סיכויי ההצלחה שלה אינם גבוהים או פחותים מכל החלטה אחת שיכולה הייתה להתקבל.

כל ההחלטות חשובות

החלטות חשובות הן החלטות שההשפעה שלהן על הדרך משמעותית עבורנו. ככל שההשפעה של ההחלטה רחבה, עמוקה או ארוכת טווח, כך גדלה המשמעות שלה וכך אנחנו נוטים להשקיע יותר משאבים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה. אבל גם הקטנות חשובות. ההחלטות שאנחנו מקבלים, מצטברות ומצטרפות אחת לשנייה ובכך מעצבות את המסלול שבו הדברים קורים.

עסק זה לא קזינו (אלא אם כן העסק שלך הוא קזינו).

בכל עסק מתקבלות מדי יום ומדי רגע, אינספור החלטות גדולות כקטנות. לכל החלטה, יש משמעות והשלכות וכל החלטה היא חוליה בשרשרת הניהול של העסק. החלטות שגויות עלולות להוביל עסק למחוזות לא ממש טובים תוך זמן קצר. זו כנראה הסיבה המרכזית שבעקבותיה מנהלים ובעלי עסקים לא עושים שימוש בקובייה או במטבע לצורך קבלת החלטות. כל מנהל או בעל עסק, מגייס כל פיסת מידע ונסיון שעומדים לרשותו כדי לקבל החלטות נבונות שיצעידו את העסק קדימה.

יותר מידע מדויק ומידע מדויק יותר:

1. מסייעים להגיע להחלטות טובות יותר.
2. מצמצמים את הפער בין התוצאה הצפויה לתוצאה בפועל.

כאן מערכת ניהול נכנסת לתמונה

לפי הלוגיקה ניהול = קבלת החלטות, הרי שמערכת ניהול היא מערכת קבלת החלטות. ואכן, מערכת ניהול בהגדרתה היא מערכת שמטרתה תמיכה בתהליכי קבלת החלטות. מערכת ניהול (לאו דווקא ממוחשבת, אגב) היא אוסף של נתונים, מסודרים באופן שיטתי מסוים שמאפשר להגיע למסקנות ותובנות ובכך לספק מידע בעל ערך ופוטנציאל לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה.
כל אוסף נתונים כזה הוא "מערך" וכל המערכים יחד, הם המערכת.

אל תחשבו בגדול

ההופעה של צמד המילים "החלטות" ו"ניהול" בהקשר משותף עלול לייצר רושם שמדובר במשהו ששמור למנכ"לים ובעלי תפקידים בכירים. זה כמובן לא נכון. החלטה ניהוליות מתקבלות אצל כל עובד בארגון שבהגדרת התפקיד שלו נדרש להפעיל שיקול דעת. למערכת ניהול פוטנציאל לתמוך בקבלת החלטות של עובדים בתפקידים מגוונים ובדרגים שונים בארגון. אנשי מכירות נדרשים להחליט מדי יום אינספור החלטות שנוגעות לתהליך המכירה. עובדים מנהליים (אדמיניסטרטיביים) מקבלים מדי יום החלטות רבות ומגוונות בנוגע לסדר ואופן ביצוען של משימות.

לסיכום

מערכת ניהול היא מערכת שמיועדת לתמיכה בקבלת החלטות.
למרות השם ה"מפוצץ" היא רלוונטית ושימושית, לכל הדרגים בכל גודל של עסק.

3 תגובות

Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Donec velit neque, auctor sit amet aliquam vel, ullamcorper sit amet ligula. Donec sollicitudin molestie malesuada. Vivamus suscipit tortor eget felis porttitor volutpat.

Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Vestibulum ac diam sit amet quam vehicula elementum sed sit amet dui.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Curabitur non nulla sit amet nisl tempus convallis quis ac lectus. Curabitur non nulla sit amet nisl tempus convallis quis ac lectus.

Add Your Comment